Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Verkstadsrekommendation, topplockspackning?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Uplander_2008
Minivan

Verkstadsrekommendation, topplockspackning?

Hej!
Mitt första inlägg på detta forum - har ej hunnit söka igenom gamla trådar så ni får ursäkta om samma fråga ställts tidigare.
Vi har en Chevrolet Uplander från 2008. Tyvärr behöver topplockspackningen bytas. En kostsam reparation på en ganska billig bil.
Har kollat snabbt med ett par verkstäder och hela kalaset verkar hamna på ca. 25.000 kr. Då är en eventuell planing av toppen ej inräknad.
Handlar det om dessa pengar känns det spontant som att vi inte reparerar detta. Tråkigt då vi trivs med bilen i övrigt.

Så till min fråga - kan någon rekommendera en verkstad, helst i södra Sverige, som skulle kunna lösa ovanstående till ett lägre pris.
Priset på runt 25.000 är från verkstäder som är auktoriserade för Chevrolet. Gissar att priset kan bli annorlunda hos en mindre verkstad men som sagt - var hittar jag en sådan?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Verkstadsrekommendation, topplockspackning?

Trasig topplockspackning är inte alls lika vanligt på Uplander som föregångaren TS, de har inte samma motor, men de kan självklart drabbas liksom alla andra bilar. Har det gjorts något gas-test på bilen så att du vet säkert att det är topplockspackningen?

Priset är nog ganska så normalt på en auktoriserad verkstad, lite billigare än vad det brukar kosta på TS men motorn sitter mindre inklämd på Uplander så den borde vara enklare att jobba med.
Användarens profilbild
Uplander_2008
Minivan

Nej, något gastest har inte gjorts. Men innan vi fattar något beslut om reparation så får det undersökas enligt konstens alla regler. Vi har sett att det droppat lite olja under bilen. Jag bad verkstaden där jag brukar lämna våra bilar om att ta en titt i samband med ordinarie service och de gav diagnosen trasig topplockspackning. Men det var just bara en titt. Kan ju tillägga att det enbart verkar vara ett "yttre" läckage, ingen olja i kylarvattnet eller tvärtom. Och faktiskt, det är inget stort läckage (än så länge) men jag anar att det kan bli en anmärkning på nästa besiktning.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Att det droppar olja brukar oftast inte bero på topplockspackning...
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ett vanligt fel på de här motorerna däremot är vevaxeltätningen
Användarens profilbild
Uplander_2008
Minivan

Ingen blir ju gladare än jag om det inte är topplockspackningen! Tyvärr är jag själv inte så kunnig när det gäller den här typen av reparationer men det du säger bör ju absolut kollas upp. Var sitter vevaxeltätningen? Går man enbart på läckaget så droppar det vid höger framkant av motorn. Och det är givetvis svårt att se var själva läckaget är. Oljan kan ju rinna utmed något innan det droppar...
Tack för din input, förresten!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Motorn är tvärmonterad, men det kan ju vara många olika källor till läckage. Om det varit läcka ett tag så brukar man tvätta rent och sedan försöka se varifrån det kommer. En annan vanlig sak som läcker är oljetryckssensorn, men vet inte var den sitter på de här.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om det verkar komma uppifrån topplocket så är det mer troligt att det är ventilkåpans packning som läcker.
Användarens profilbild
Uplander_2008
Minivan

Ja, det låter ju också rimligt. Jag ska be verkstaden ta en ordentlig titt. Läste på lite igår också - verkar som att oljefiltrets infästning är lite udda och kan läcka. Tydligen lite knepigt att spåra just den läckan. Som sagt, kan vara värt att lägga lite tid på att ta reda på exakt var det läcker!
Skriv svar