Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge ram cummins -99 Lite problem

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Dodger
Station Wagon

Dodge ram cummins -99 Lite problem

Hej på er!

har nyss köpt en dodge ram 4x4 med den fina cummins 24ventilaren :D En mycket fin och fräsh bil egenteligen, men som fått lite dålig vård av tidigare ägare :cry:

Jag har lite funderingar som jag hoppas nån vänlig och kunnig kan hjälpa till med!

De sitter en manuell växellåda på bilen, NV4500HD. Men jag har dåliga synkringar på 3an. Vars får man tag på en växellåda, eller ska man renovera den?
Fast hellst sjulle jag ju vilja få tag på en NV5600 för att få en lite högre utväxling på sista växeln!

De andra problemet är värmen i kupen. Motorn står konstnant på 90grader sen den kommit upp i temp men jag får bara lite ljummen luft i kupen.
Om jag vrider luftreglaget på full ac blir de varmt men då immar de så förbannat på rutorna eftersom att den öppnar recirkulations spjället och endast tar luft från kupen. Ska ta och riva ner instrumenteringen och försöka få lös värmepaketet och felsöka nån dag...

Sen tänkte jag höra om nån har nån aning om vad man ska ha för toe ut / toe in mått? De är en 2500 med stel dana framaxel. När jag hämtade bilen gick den som en kratta på vägen och hade snenötta framhjul nå jävulskt. jag kollade och den hade 6mm toe ut bara när jag mätte tvärs över mellan hjulen.
Nu har jag ställt den på ca 1mm toe ut och dragit åt styrsnäckan en hel del...
de blev mycket bättre men jag tycker ändå den är lite vinglig.

Och sist men inte minst så hade de ju varit helt underbart om nån vet av och kan tipsa om nån sida där de finns sprängskisser!

Hoppas nån vänlig kan ge lite tips!
MVH/ Mathias
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Dodge ram cummins -99 Lite problem

Tjena,

Grattis till bilköpet! Roligt med en sådan stor bil i snön (när den nu kommer, har ju dock blivit ganska kallt ute nu) :)

Du kanske kan renovera lådan, finns massa grejer på ebay.com?, gå in på http://www.ebay.com" onclick="window.open(this.href);return false; och sök efter "dodge nv4500" och sortera efter "frakt till sverige".

Där kanske du kan hitta det du söker :roll:

Ex: http://www.ebay.com/itm/Dodge-Cummins-5 ... 563b53a293" onclick="window.open(this.href);return false;

Den andra uppgraderade lådan satt på 2001 dieseln, den bör passa rakt av. Kolla med USA-bildelar: http://www.osbybildelar.se" onclick="window.open(this.href);return false; om dom har någon av lådorna hemma, dom har skrotat en hel del bilar! Dom kan nog frakta lådan för en femhundring eller liknande..

Annars kan du kolla med någon importfirma, t ex. http://www.swedencustomcars.se" onclick="window.open(this.href);return false; om dom kan importera hem en nyrenoverad låda till dej, dom kostar väl runt 10 000:- i USA men sedan blir det frakt + att importfirman ska ju ha en slant också :(

Har du någon höjning på bilen, större hjul?

Det ska vara toe-in på 1 grader.

Får du varmluft när du ställer in AC:n? Kanske är reglagen som är fel på i sådana fall?

Kolla denna länken:

http://www.heatertreater.net/Dodge%20Ram%2095-02.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Testa termostaten? Plocka bort den och koka upp i en gryta med en termometer, så kan du se när den öppnar? :S

Du kan ju kolla om värmepaketet är igensatt om du lossar slangarna från motorn och försöker hälla vatten igenom det, två slangar ska lossas. Kommer det inget vatten igenom utan rinner bara tillbaks så är det något galet :(

Tips om servicemanual är att du reggar dig på All Data DIY med 1 års abonnemang, kostar under 200:- kr och det är OEM manualer.

Googla annars så finns det nog på de amerikanska forumen.

Trevlig helg.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det smidiga med manualerna är att man kan ta med sig login på olika enheter, t ex. surfplatta, som man då kan ha när man mekar med bilen (bredvid sig) :)

Trevlig helg!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dodger
Station Wagon

Tack för de utförliga svaret! :D

Sprängskisserna och servicemanualen var riktigt bra!

Jag har hållit på att bli galen på värmeproblemet i kylan :? Både slangen in och ut ur värmepaketet blir riktigt varma och även värmepaketets övre och nedre gavlar som man kommer åt att känna på.
Motorn står konstant på 90grader.

Jag provade även att montera en cirkulationspump på slangen in i paketet utan resultat. Sen har jag provat att ta lös elmotorn som styr spjället till värmeregleringen och vridit spjället för hand, men ingen skillnad.

De ser ut som att man måste tillbringa mer än flera timmar för att få lös värmepaketet. värmepaketet sitter inkapslat med alla kanaler och spjäll och ac-kylen i en stor plast grej som går hela vägen från passagerar dörren till gaspedalen mot tropedväggen och under instrumentbrädan.

Jag blev så less så jag tog och borrade ett hål så jag kom åt att känna på värmepaketet med ett finger och där var felet... Mitten på cellpaketet är kallt och endast kanterna och gavlarna blir varma!

De måste vara igentäppt i mitten så vattnet bara cirkulerar på kanterna.

Så nu måste jag försöka få tag i nå kaustiksoda eller nån bra kylar rengöring och spola igenom och hoppas att de släpper!

Men tack än en gång för sprängskisserna!

MVH/ Mathias
Skriv svar