Hej Allihopa!
Jag har en Durango -07 5.7l HEMI v8. På sistone så har jag märkt att den har blivit väldigt slö när den kommit upp i arbetstemperatur. Den accelererar fint från stillastående till marschfart med fina växlingar. Om jag sedan kör ett par mil och startar från stillastående igen, så börjar den rulla bra, sedan verkar det som den vill växla för tidigt och blir trött. Trycker jag till gasen då så växlar den ner och accelererar fint.
Någon som är mer pejlad en jag som har en susning vad detta kan bero på? Om jag stänger av motor, låter den vila i nån minut, startar igen så är problemet borta.
Jag har kollat luftfiltret och har nya pluggar sedan 200 mil
Mvh Stefan
Trött Durango 5.7 HEMI V8 -2007
Trött Durango 5.7 HEMI V8 -2007
Senast redigerad av Avenger den mån 12 dec 2011, 19:58, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken =)
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken =)
Annons
Re: Trött Durango
Hej och välkommen till forumet! 
Låter som om den av nån anledning går ner i "failsafe" läge.
Men då borde du ju ha nån lampa som varnar tycker jag...
Har du möjlighet å kolla av eventuella felkoder?
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Re: Trött Durango
hej! Tyvärr har jag ingen odb läsare så jag kan kika. Den enda lampan som lyser är varning för däcktryck då jag har en trasig TPMS. Den har bara gått 6000 mil, så nåt överjävligt tycker jag väl att det inte ska behöva varaRäcket skrev:Hej och välkommen till forumet!
Re: Trött Durango 5.7 HEMI V8 -2007
Hej,
Kan du beskriva hur den växlar när den är kall respektive varm?
Exempelvis vid vilken hastighet och varvtal osv.., både 1 > 2 > 3 ..
Växlar den för tidigt i låga hastigheter så att varvtalen ökar samtidigt som hastigheten inte ökar? Då kanske lådan slirar = för lite olja i lådan??
Eller om den enbart växlar för tidigt med låga varvtal och får ingen kraft pga. för hög växel ligger i?
Inga bromsar som ligger på?
Du kan se om det finns några koder om du vrider tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sekunder (avsluta i ON-läge, starta ej bilen, alla dörrar måste vara stängda), koderna kommer ev. visas i displayen för miltal.
Kan du beskriva hur den växlar när den är kall respektive varm?
Växlar den för tidigt i låga hastigheter så att varvtalen ökar samtidigt som hastigheten inte ökar? Då kanske lådan slirar = för lite olja i lådan??
Eller om den enbart växlar för tidigt med låga varvtal och får ingen kraft pga. för hög växel ligger i?
Du kan se om det finns några koder om du vrider tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sekunder (avsluta i ON-läge, starta ej bilen, alla dörrar måste vara stängda), koderna kommer ev. visas i displayen för miltal.
Tack för tipset! Jag fick inga felkoder efter föreslagen manöver. jag fick "- - - - -" i display och sedan "Done".Avenger skrev:Hej,
Kan du beskriva hur den växlar när den är kall respektive varm?Exempelvis vid vilken hastighet och varvtal osv.., både 1 > 2 > 3 ..
Verkar inte slira speciellt. Vid normal kärring-gas så ligger varvtalen mest konstant o hastigheten ökar.
Lite lurigt och se, men gasar jag normalt, så ser den ut att växla runt 2000 rpm 1-2. Då dimper den ner till 1700rpm och fortsätter konstant att höja hastigheten. När den lägger i 3an (också runt 2000 rpm) så går den ner till 1500 och blir lite segare.
När den är kall så är den "pigg" på kickdown och acceleration. När den är varm är det lite svampigare, den är trött (speciellt på 3an). Den accelererar i stort sett ingenting (väldigt sakta) förrän jag trycker tillräckligt för den att växla ner till 2an. Så det verkar mest vara 3an som e segast. acceleration 1-2 fungerar bra även varm.
Har läst någonstans att MDS bara fungerar när motorn blivit varm, kan det va detta som spökar?
Önskar jag hade en Predator/Superchips för att testa stänga av MDS
Uppdatering: Jag läste på forum igårnatt om att ifall man kör Tow/haul läge så stängs MDS av o jag gjorde det på vägen hem från jobbet idag o piggare har den aldrig varit 
Gött!! 
Bilen kanske slog av hälften av cylindrarna för tidigt innan?
Jag har bara varit med om det motsatta, att systemet inte fungerat så bra med att inaktivera de 4 cylindrarna =(
Bilen kanske slog av hälften av cylindrarna för tidigt innan?
Hej igen!
Tänkte bara säga att om du vill koppla ur cylinderinaktivering helt och hållet så finns det instrument att köpa, tror dom heter "Predator" och kostar några tusen i USA, då kan du programmera så att den funktionen inte finns kvar längre, programmeringen sker med ett knapptryck!

Tänkte bara säga att om du vill koppla ur cylinderinaktivering helt och hållet så finns det instrument att köpa, tror dom heter "Predator" och kostar några tusen i USA, då kan du programmera så att den funktionen inte finns kvar längre, programmeringen sker med ett knapptryck!
Ja, jag såg detAvenger skrev:Hej igen!
Tänkte bara säga att om du vill koppla ur cylinderinaktivering helt och hållet så finns det instrument att köpa, tror dom heter "Predator" och kostar några tusen i USA, då kan du programmera så att den funktionen inte finns kvar längre, programmeringen sker med ett knapptryck!![]()
Måste hänt något med timingen för MDS. För jag får trycka till ordentligt innan den stängs av. Idag testade jag att trycka till Tow/Haul knappen när jag tyckte att den var trött o effekten blev omedelbar. Mycket märkligt.
Säger som jänkarna "I've paid for 8 cylinders - im going to use 8 cylinders!"
Mvh Stefan
Denna var billig, pris inkl. frakt (till Sverige) "endast" 2 400:- kr
http://www.ebay.com/itm/DiabloSport-Pre ... 53e7558868" onclick="window.open(this.href);return false;