Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trans Sport V6 -02 Kyl problem?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
NiKaN
Station Wagon

Trans Sport V6 -02 Kyl problem?

Hejsan jag har en Trans sport -02 Med en V6:a. Köpte den med trasiga topp packningar som enl förra ägaren berodde på för lite glykol. HAr nu bytt motor och kylare får dock inte kylningen att funka får ingen värme varken till det främre eller bakre värmepaketet. Någon som vet vad det kan vara för fel?????
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Trans Sport V6 -02 Kyl problem?

Förutsatt att alla slangar är rätt kopplade så finns det inga ventiler som hindrar cirkulationen till värmeelementen. Då kan man främst misstänka två orsaker till problemen:

* Det finns fortfarande luft i systemet som hindrar cirkulation till värmeelementen. Det kan vara besvärligt att få bort så man får lufta flera gånger. Det finns två luftningsskruvar, en vid termostaten och en vid vattenpumpen. Låt motorn komma upp i driftstemperatur, lufta, kör en sväng, lufta igen och iterera tills värmen fungerar.

* Ventilationssystemet styrs av vakuum från motorn så om inte den slangen är kopplad så öppnar inte spjällen för varm luft från elementen. Fungerar ventilationen i övrigt och byter funktion när du vrider på rattarna.

Det är inte för lite glykol som orsakar att toppackningarna går sönder, det är ett vanligt fel på de här men jag orkar inte beskriva orsakssambanden nu då jag skriver från mobilen.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
Skriv svar