Hej
Som ny medlem tänkte jag kasta ut en fråga om min trailblazer 04:a.
Hastighetsmätaren är väldigt lustig emellanåt framförallt vid fuktig/kall väderlek.Den kan visa 60-70 km för mycket och när man stannar så stannar mätaren på t.e.x 60 km.Min fundering är att det är nåt jordfel eller ärg någonstans.Vet någon på forumet var kablarna är dragna så jag kan kolla?
Tack på förhand
cheva trailblazer 2004 - problem med hastighetsmätaren
cheva trailblazer 2004 - problem med hastighetsmätaren
Senast redigerad av Avenger den ons 07 mar 2012, 10:07, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Re: cheva trailblazer
Du bör ha en 4l60e-låda på den, VSS (Vehicle speed sensor) sitter i den. Om trailblazer fungerar på samma sätt som andra samtida Chevor så ger den en frekvens beroende av hastigheten till PCM. PCM styr sedan vad hastighetsmätaren visar.
Om du kopplar in en OBD-II adapter så kan du läsa av vad PCM tycker att du håller för hastighet, om den är korrekt så är det någonting mellan PCM och instrumentet, om den visar fel så har du felet i VSS eller kopplingen till PCM.
Om du kopplar in en OBD-II adapter så kan du läsa av vad PCM tycker att du håller för hastighet, om den är korrekt så är det någonting mellan PCM och instrumentet, om den visar fel så har du felet i VSS eller kopplingen till PCM.
Re: cheva trailblazer 2004 - problem med hastighetsmätaren
Följ gärna Sverkers diagnos, då får du en bra överblick på var felet kan vara 
Du behöver bara en enkel OBD-läsare med USB till en laptop eller smartphone (OBD blåtand).
Finns massa gratisprogram till datorn och om du använder iphone eller android så finns det billiga appar att köpa för 30-40:- kr.
Du behöver bara en enkel OBD-läsare med USB till en laptop eller smartphone (OBD blåtand).
Finns massa gratisprogram till datorn och om du använder iphone eller android så finns det billiga appar att köpa för 30-40:- kr.
Till android finns Torque i gratisversion.
Tack för svaren.Det blir till att ta sig tid i helgen och söka.
Tack än en gång
Tack än en gång
Tack än en gång för svaren.Efter mycket sökande så visade det sig att det var själva instrumentet som var trasigt.har satt i ett nytt nu som jag hittade på skroten så allt fungerar perfekt.En undran bara,instrumentet jag köpte visar 9500 mil mer än vad min bil gått.kan man på ett smidigt sätt ställa tillbaka mätaren.
tacksam för alla svar.
vilja
tacksam för alla svar.
vilja
Gött att det fungerar igen 
Mätarställningen måste programmeras av en verkstad, jag har faktiskt sökt eget svar på exakt detta på den bilmodellen och inte många klarar av det i Sverige, tror inte ens RT Jonson klarade det
Mätarställningen måste programmeras av en verkstad, jag har faktiskt sökt eget svar på exakt detta på den bilmodellen och inte många klarar av det i Sverige, tror inte ens RT Jonson klarade det
Suck och stön
Jaha då är det bara att se glad ut då.Ska slänga ut lite frågor och höra om nån har något tips på något man kan gjöra.Återkommer om jag får fram något intressant
Jaha då är det bara att se glad ut då.Ska slänga ut lite frågor och höra om nån har något tips på något man kan gjöra.Återkommer om jag får fram något intressant
När jag har kontaktat svenska Chevrolet så verkar dom inte bry sig ett dug om problemet, dom säger bara att dom inte "arbetar med amerikanare"
Men jag har ju inte frågat överallt, bara runtomkring här, så dom kanske är mer bemötliga på andra ställen.
Det finns flera företag i USA som man kan skicka grejerna till, så programmerar dom miltalen som man vill ha dem och då får man en etikett att sätta bakom mätarhuset som intygar justeringen.
Men det finns säkert platser här i Sverige också, vart är du lokaliserad på ett ungefär?
Det finns flera företag i USA som man kan skicka grejerna till, så programmerar dom miltalen som man vill ha dem och då får man en etikett att sätta bakom mätarhuset som intygar justeringen.
Men det finns säkert platser här i Sverige också, vart är du lokaliserad på ett ungefär?
Hej
Jag bor utanför Norrtälje,ca 5 mil norr om Stockholm
Jag bor utanför Norrtälje,ca 5 mil norr om Stockholm
http://www.akesbilmotor.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.krylbomotorcenter.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.norrortsbilovan.se" onclick="window.open(this.href);return false;
..kanske är något ?
http://www.krylbomotorcenter.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.norrortsbilovan.se" onclick="window.open(this.href);return false;
..kanske är något ?