Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

2500 cummins -97 ligger kvar på 2an(aut)

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan

2500 cummins -97 ligger kvar på 2an(aut)

Har en dodge ram 2500 -97a med 12v cummins motorn som växlar knepigt... den växlar upp till 2an utan problem men ligger sedan kvar där bra länge och vägrar att växla till 3an och 4an om man inte kommer upp mot 60-70km/h och släpper gasen helt då lägger den i 3an och sedan 4an men slår direkt i 2an igen vid minsta lilla nedtryck av gasen! oljenivån är bra i lådan, tänkte bara kolla om det är något elektroniskt som brukar gå på dessa lådor eller om man helt enkelt ska tro att det är så enkelt som olja/filter byte?
Senast redigerad av Avenger den lör 10 nov 2012, 22:16, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: 2500 cummins -97 ligger kvar på 2an(aut)

På den årsmodellen så skulle jag kunna tänka mig att det är något galet med kickdown-vajern med de problemen du har.

Jag ska försöka ta fram sprängskiss samt instruktioner för hur den ska vara inställd.

P.S, vet du om motorlampan lyser? Har du försökt att läsa av felkoder?

Trevlig helg.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan

vore snällt om du kunde ordna beskrivning hur man ställer in vajern! nej ingen motorlampa lyser. Är det vanlig obd kontakt så har jag tillgång att läsa av felkoder sen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aa det är en vanlig OBD2-kontakt på den årsmodellen, men är osäker om du får ut någon specifik kod från automatlådan, troligtvis inte =( För att kunna logga koderna så behöver man ett DRB-verktyg, bor du nära Stockholm så kan du se om Sweden Custom Cars kan hjälpa dig, dom har en USA-bilsverkstad :)

Här är instruktionerna till vajern, för att kontrollera så den är rätt inställd (kan lägga upp justering också om det behövs):
ADJUSTMENTS - TRANSMISSION THROTTLE VALVE CABLE

A correctly adjusted throttle valve cable will cause
the throttle lever on the transmission to move simultaneously
with the throttle body lever from the idle
position. Proper adjustment will allow simultaneous
movement without causing the transmission throttle
lever to either move ahead of, or lag behind the lever
on the throttle body.

ADJUSTMENT VERIFICATION (kontrollera innan justering påbörjas)

(1) Turn ignition key to OFF position.
(2) Remove air cleaner.
(3) Verify that lever on throttle body is at curb idle position (Fig. 226). Then verify that the transmission throttle lever (Fig. 227) is also at idle (fully forward) position.
(4) Slide cable off attachment stud on throttle body lever.
(5) Compare position of cable end to attachment stud on throttle body lever:

* Cable end and attachment stud should be aligned (or centered on one another) to within 1 mm (0.039 in.) in either direction (Fig. 228).

* If cable end and attachment stud are misaligned (off center), cable will have to be adjusted as described in Throttle Valve Cable Adjustment procedure.

(6) Reconnect cable end to attachment stud. Then with aid of a helper, observe movement of transmission throttle lever and lever on throttle body.

* If both levers move simultaneously from idle to half-throttle and back to idle position, adjustment is correct.

* If transmission throttle lever moves ahead of, or lags behind throttle body lever, cable adjustment will be necessary. Or, if throttle body lever prevents transmission lever from returning to closed position, cable adjustment will be necessary.
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... lvajer.jpg[/bilder]

Bild
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan

har justerat ned tomgången lite idag och passade samtidigt på att flytta vajern från lådan(den på bilden)fullt åt båda hållet och även hänga av den utan nån skillnad(lite skillnad kanske men inte nån wow-skillnad). Märker även att den ibland vill starta på 2an istället för 1an osv när man står och ska iväg ifrån korsningar osv...

vad tror ni olje/filter byte eller är det något elektriskt i lådan som påverkar växlingar? en låda till en dodge ram är det något som blir slut? har inte hört nå speciellt om att automaterna ska krångla på dessa heller så jag vet inte vart jag ska börja...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Om den vill starta och köra iväg i andra växeln så är det kanske något elektriskt fel på någon givare.

Den får inga felkoder med lysande motorlampa? Fungerar motorlampan överhuvudtaget vid uppstart av bilen?

Bild
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan

checkengine lampan lyser vid tändning och släcks sedan som den ska.
den vill oftast starta på 2an, växlar fint till 3an men riktigt seg att få i 4an. upplever den något enklare att få i 4an nu efter lite justerande men lådan är ju ändå knepig överlag.

har iaf beställt hem olja/filter nu så jag får återkomma efter det är bytt och hoppas på det bästa.

men jag är ändå nyfiken på om nån bytt en automat eller fått renovera osv på dessa truckar eller om det oftast är nån givare eller igentäppt filter osv som vart orsaken?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det kan bli problem med automater på de där för att de inte riktigt håller för vridmomentet, speciellt om motorn är lite påställd. Det som händer då är att de börjar slira och det är inte det problemet du har.

Spontant tycker jag att det låter som något givarfel, men börja med att byta olja och filter och se om det påverkar någonting.
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan

tack för svaren! fått hem olja/filter nu te automaten, till motorn också för den delen... blir bytt så fort en lyft blir ledig på jobbet. ligga under bilar går ju inte längre då man är van med lyft :shock:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:)

En gång van vid lift, alltid lift! =D..blir svårt att gå tillbaks till "basic" :lol: ..men ibland får man göra det, för mig blir det bara domkraft/palla upp bilen numera =)

Bild
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan

olja/filter bytt! var rätt skitigt filter! lådan vart märkbart bättre nu, startar oftast på 1an nu och slår i 4an och OD mycket lättare också. dock kuggar den ner 2 växlar vid kraftigt gaspådrag vid 80km/h typ, men jag inbillar mig att det ska gå att justera bort.

återkommer med en ny rapport sen!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Låter bra, hoppas det håller i sig :P

Tror att det kan vara något justeringsproblem som du säger, kan även vara det främre banden som måste ställas in :roll:

Kom att tänka på en till sak, sitter nog även en TPS-givare (sensor som mäter vilken vinkel spjällhuset är öppet).

Prova att rengöra hela spjällhuset med förgasarrengöring. Annars kanske en ny sensor gör skillnad därefter.

Bild
Skriv svar