Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

FELKOD Dodge Ram 1500 -00

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Ram
Minivan

FELKOD Dodge Ram 1500 -00

Tjenare , Har nyligen gjort stora servicen på min Dodge Ram-00 . För några dagar sedan så började check engine att lysa och jag fick upp Felkod P 0138 så jag undrar om någon vet vad som är fel,lampan har nu slocknat . Bilen har gått lite ojämt före servicen och den verkar fortfarande lite ojämn , så jag har beställt nya tändkablar och rotor men det kanske beror på felkoden . Hoppas på hjälp för själv är man ju inte så duktig .
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: FELKOD

Hej,

Den felkoden gäller en lambdasond, jag ska kolla upp vilken det är/vart den är placerad :) Återkommer..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan

Man bugar o bockar :D
Mvh Peter
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tjena,

Jag tror det är lambdasonden EFTER katalysatorn, det sitter 2 st på din bil (tror jag), en FÖRE katten och en EFTER, 99% säker :P

Du kan nog bekräfta det ganska enkelt genom att ta en titt under bilen :)

Kolla först efter kabelbrott eller liknande, annars är det nog byta av sensorn som gäller, tyvärr :(

Ska ordna en bild samt länk till ebay om du vill ha, kanske är billigare att köpa den från USA via ebay.com än här i Sverige :) Annars kanske det går någorlunda okey med en universal, men då måste du löda sladdarna samt använda krympslangar! ;)

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan

Tjena , jag är mycket tacksam för hjälpen :D tur att det finns såna som du :D . Ska kolla under bilen senare idag , vad ligger dom på för pris annars om det inte är kabelbrott . Än en gång TACKAR .
Mvh Peter
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:)

Pris på universal på Biltema (rekommenderas om du funderar över universal), runt 500:- + lödpenna + lödten + krympslangar om du inte har detta hemma vill säga.

En original från ebay.com ligger väl på runt 6-700:- kanske(?), med en lev-tid på 7 arbetsdagar gissar jag på.. vilken motor och modell av RAM hade du nu igen?

PS, det får nog bli om många timmar du kollar sensorn, nu är det ganska kolsvart utomhus :D hehe

PSS, är du/ni helt säkra på att det inte finns någon mer felkod? Hur fick ni fram denna felkoden? Via mätarhuset? Andra sensorer/faktorer kan påverka sensorn också, även andra punkter såsom katalysator, tändstift osv..

Mvh
Jonathan

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Såg att du har ju 1500, är det med 5,9 litern? :)

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan

Tjena , jag har 5,9 :an , och koden fick jag fram genom att vrida tändningen av o på .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

En till fråga, vet du om du har heavy duty 5,9 litern? :P Eller om du har den "vanliga" 5,9? Om du har ditt chassinummer så kan jag kolla om motorn om du vill, det sitter nämligen olika antal lambdasonder beroende på vilken av de två 5,9 litrarna du har :(

Antingen är det 4 sensorer eller 2.

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Om du har den "vanliga" 5,9 litern så gäller följande bild:

Bild

Den lambdasonden som är blåmarkerad är alltså den som ger fel värde till bilens dator. Den efter katten längst åt förarsidan :)

PS, fakta från original servicemanual till Dodge Ram :)

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan

Jag kan kolla upp det senare idag , men jag tror jag har den vanliga , den heter 5,9 magnum. Man tackar så mycket för den beskrivningen :D :D Mvh Peter
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jepp du har 4 st sensorer vad jag kan se då, och den som ger felkod är den blåmarkerade :)

Meddela om du hittar sensorn på bilen, följ systemet från grenröret och förbi katalysatorn (mot förarsidan).

Ska leta fram en ebay-länk med pris på vad en sådan katalysator kostar..

Bild
Användarens profilbild
Ram
Minivan

Jag kollar det senare idag så återkommer jag , Tack o bock :D
Användarens profilbild
Ram
Minivan

Hej igen nu har jag krupit under bilen :D och jag har 2 sensorer , det ser inte ut som på bilden .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha, då måste du ha den kraftigare versionen av 5,9 litern :P Om du skickar chassinummer så kan jag kolla spec. på motorn osv. =) annars kan du skicka reg-nr, skriv PM om du inte vill skriva i tråden..

Men men, detta betyder alltså att det är sensorn EFTER katalysatorn som är defekt.

Ska kolla upp kontakten och vad den kostar på ebay samt hos Hedin bil och andra aukt. återförsäljare..

Bild
Skriv svar