Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Frambroms nyper på min Dodge -61

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Greaser84
Minivan

Re: Frambroms nyper på min Dodge -61

Trackbite skrev:Det är inte bromsslangen, har du det felet släpper det inte när du backar.
Det låter som backen kantrar i trumman, har du justerat backarna ordentligt?
Jag vet inte om jag justerat rätt.. brukar göra så här:
Börjar med den längst fram och drar till jag inte kan rulla trumman, sen släpper jag ca kvarts varv (tills jag kan rulla trumman). Sen gör jag lika på den bakre backen..
Men som sagt, vet inte om det är rätt då jag tycker dessa är knepiga bromsar..
Men har inte justerat fram på ett tag nu..
Annons
Användarens profilbild
Trackbite
Minivan

Ta av trumman och se om nån hjulcylinder läckt. Är det läckage får du åtgärda det först. Sen gradar du av bromsbackarnas belägg på kort kanten i rotationsriktningen.
Kommer inte ihåg om du har två justeringar per back det året men om du har det så får du passa dig så inte änden är för mycket utjusterad. Sen brukar det ta nå 100 mil innan bromsarna slitit in sig så håll i ratten när du bromsar i början men det vet du väl redan?
Användarens profilbild
Greaser84
Minivan

Trackbite skrev:Ta av trumman och se om nån hjulcylinder läckt. Är det läckage får du åtgärda det först. Sen gradar du av bromsbackarnas belägg på kort kanten i rotationsriktningen.
Kommer inte ihåg om du har två justeringar per back det året men om du har det så får du passa dig så inte änden är för mycket utjusterad. Sen brukar det ta nå 100 mil innan bromsarna slitit in sig så håll i ratten när du bromsar i början men det vet du väl redan?
Jajjamänn, sitter 1 justerare/back på dessa fram. jag brukar göra som jag beskrev över. spänna tills trumman inte går rulla, sen släppa lite och sen lika dant på andra justeraren.. sen om det är rätt att göra så eller inte vet jag inte..
Användarens profilbild
Greaser84
Minivan

Trackbite skrev:Det är inte bromsslangen, har du det felet släpper det inte när du backar.
Det låter som backen kantrar i trumman, har du justerat backarna ordentligt?
Det var en på Moparforums som också trodde slangarna, då frågade jag om det var slangarna så borde den ju inte släppa när man backar bilen, men han antydde att det kan göra det.
Hans svar:
"No ! the extra leverage could push it back"
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Men den nyper aldrig/oavsett om du kör bakåt? Och sedan släpper om du kör framåt? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Greaser84
Minivan

Avenger skrev:Men den nyper aldrig/oavsett om du kör bakåt? Och sedan släpper om du kör framåt? :)
Nej, det har aldrig hänt att den gjort.. :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:)

Meddela gärna hur det går med justeringen samt slangarna, om du utför bägge momenten under olika tillfällen så kan man nog se vart felet låg =)

Bild
Användarens profilbild
Greaser84
Minivan

Avenger skrev::)

Meddela gärna hur det går med justeringen samt slangarna, om du utför bägge momenten under olika tillfällen så kan man nog se vart felet låg =)
Japp, jag ska meddela hur det gått så fort jag fått tummen ur och kommit till garaget.. är bil lös just nu så kommer ingenstans.. :)
Användarens profilbild
Greaser84
Minivan

Greaser84 skrev:
Avenger skrev::)

Japp, jag ska meddela hur det gått så fort jag fått tummen ur och kommit till garaget.. är bil lös just nu så kommer ingenstans.. :)
Nu har jag haft isär bromsarna fram, ingen läcka på cylindrarna och slangarna såg otroligt fina ut (fanns inte en rostfläck på skruv-ändarna). Justerade backarna, så ska provköra idag sen..
Märkte där emot att hjullagret var dåligt på höger sida, packboxen + inre lagret hade lossnat från trumman, så ska beställa nya hjullager fram..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hoppas det gick bra under provkörningen! :)

Bild
Användarens profilbild
Greaser84
Minivan

Avenger skrev:Hoppas det gick bra under provkörningen! :)
Bromsarna kändes okej nu när jag justerade de fram.. nu ska jag imorgon beställa hjullager kit till fram på ebay.. sen åka till Biltema och köpa en 51mm ljuddämpare minsta de har, då den jag byggt var för stor så den kom så lågt ner i backen att jag skrapade i den när jag körde in/ut ur garaget :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kul att höra :)

Bild
Skriv svar