Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ryckig Astro

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
micke73
Station Wagon

Ryckig Astro

Hej.
Idag hände nåt skumt med min Astro. Igår gick den hur bra som helst, inga problem. Men imorse så var den lite svårstartad och den går oerhört ryckigt på hela varvtalsregistret. Någon som har nåt stalltips??? Det är en 97as Astro AWD 4,3 Vortec. Har rengjort luftmassemätaren, den va sotig.

Tacksam för tips :)

MVH
Micke
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Ryckig Astro

Våran hade liknande problem (-97 2WD), var batterikontakerna som rostat inifrån och ut :( Slipa till dom samt strö lite rostlösning över gjorde susen :D Verkar vara väldigt vanligt på GM-bilar att dess batterikontakter blir dåliga, dom använder ju lite speciella grejer där.

Ryckig med både kall och varm motor samt alla växellägen? Neutral/Park, Drive?

Kan dock säga att vi bytte både luftfilter, bränslefilter, servade bilen med massa annat och felet var i alla fall batteriglapp mellan kontakterna, haha, kändes surt efteråt, vi bytte till och med batteri till ett svindyrt, och till sist såg jag att batteriskorna var rostiga inuti :oops: :lol:

Lyser check engine? Fungerar check enginelampan när du startar bilen?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
micke73
Station Wagon

Rengjort, insmort och klart, men samma ryckiga gång. Inte så mycket på tomgång utan mest under belastning. Och i P och N om man varvar till så tvekar den lite från början. Provade att koppla ur luftmassemätaren, ena gången dog bilen men gick att starta igen och betedde sig som imorse. Nästa prov så dog inte bilen och betedde sig likadant som imorse. Båda gångerna provkörde jag en liten sväng med luftmassemätaren urkopplad. Provkörde en gång till med den inkopplad, märkte ingen skillnad i hur den betedde sig.

Ryckig gång varm som kall. Och jag har ingen check engine lampa, den heter check gages på min. Ingen motorfelslampa heller någonstans. Tempmätaren för insugsluften som sitter strax bakom luftmassemätaren kan jag också koppla i och ur utan skillnad på gången.

Ska kolla om nån verkstad i Härnösand kan läsa felkoder på GM.

Tack för tipset :) En felkälla mindre att kolla :)
Användarens profilbild
micke73
Station Wagon

Den lampa som lyser är service engine soon, men den talar väl bara om att det är dags för service snart??
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kolla oljan (korrekt nivå) i automatlådan när bilen är varm och på tomång.

Men har du inte check engine soon-lampa också? Glödlampan bakom mätarhuset på den lampan kanske är defekt? Är bilen import från USA?

Det ska gå bra att läsa av ev. koder och sensorvärden med en OBD2-läsare.

Kolla även jordningen till bränslepumpen om du kommer åt smidigt =)

Har du servat bilen nyligen, med alla filter och oljor? Kanske är bränslefiltret? Sådant är ju svårt att veta :(

Bild
Användarens profilbild
micke73
Station Wagon

Näe, har belyst instrumenteringen och det finns ingen sån lampa någonstans. Det är en USA import ja :) Full servicebok från Exclusive cars i Stockholm. Men jag är så prismedveten (läs snål) :)) Så jag tänkte själv göra en full service nästa vecka. Har nyss kollat oljenivåer överallt och dom är ok enligt konstens alla regler. Mekkat i bilar själv i snart 20 år, men detta är min första "jänk" :) Det är en GMC safari AWD Custom craft, mycket lull lull :)) Och otroligt skön komfort, förutom rycken nu då :))
Bara ungarna åker till sin morsa så jag får lite fri och tid :))
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Okey, då kan SES (service engine soon)-lampan innehålla någon felkod, det kan vara skillnad på dessa mot t ex. Chevrolet Trans Sport där lampan betyder uträknad service för beroende på hur hårt man kört med bilen.

Exclusive cars låter ju inte helt fel!! :D Hehe, hoppas du får lite tid över till bilen snart då så felet löser sig! :)

Det första jag hade gjort är att kolla tändkablar och stift samt bränslepumpens jordning och bränslefiltret, sedan luftfiltret. Därefter gjort en basic service beroende på hur stiften ser ut och luftfiltret.

Sedan hade jag gärna viljat få fram ev. felkoder, annars är det som en jungel bland alla sensorer, även om vissa är mer kända än andra att fela.

Bild
Användarens profilbild
micke73
Station Wagon

Jag återkommer i frågan när jag listat ut hur man får bort motorkåpan inne i bilen utan dynamit och bräckjärn :lol:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vilken motorkåpa? :oops: :lol: Våran har ingen :lol:

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Om du inte redan har fått bort motorkåpan så kan jag säga hur du gör.

Har en Safari dock en standard utan lull lull.

Mittkonsollen har 2 st torxskruvar i ovankant, en på höger å en på vänster.
Sen sitter det en 13mm mutter nere på vänster sida som håller den fast emot motorkåpan.
(kanske ska va 2st, men jag hade bara 1 på vänster sida.)

Sen sitter konsollen enbart på clips i ovankant, så det är bara å rycka till.

Motorkåpan sitter sen fast med 2st sk. bult mot torpedväggen.
En uppe på vänster sida och en uppe på höger sida, går att se när konsollen är borta.
Tror dessa satt med 15 el. 16mm "bult".

Sen sitter det 2st 13mm bultar i golvet med varsitt "bleck" som håller fast kåpan i "bakkant"

Kåpan lyfter du sen bakåt samt lutar den framåt, sen går det att vrida den över t.ex förarstolen
för att få ut den ur bilen.

Hoppas detta hjälper något.

Mvh.
Dennis "Räcket"
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha, ni menar den kåpan! :D Jag undrade som bara den vad ni menade, att ni hade en kåpa i motorrummet!? ..såsom nyare bilar.

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Hehe, jag tror han menar den iaf.
Så många andra motorkåpor finns det nog inte annars på denna bil. :)

Är inte lätt för dej att hålla reda på alla bilmodeller. :D
Bild
Tack till:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hehe, jag får den känslan när jag hör ordet "motorkåpa", när man kollat på alla bmw och audi i motorrummen så är det ju en elegant plaskåpa över, bara störande om man ska skruva runtom motorn, haha xD

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Skulle vara trevligt å få höra om han har lyckats lösa problemet och vad det var för nåt.... :)
Bild
Tack till:
Användarens profilbild
micke73
Station Wagon

Long time borta, ibland skulle det behövas 345 timmar/dygn :)) Nåja, följande felkoder fick verkstaden fram. P0102 luftflödeskrets A massa eller volym låg signal. P0304 cylinder 4 misständning. P0442 evaporerande avgasrening litet läckage.

Så om jag förstått rätt så har luftmassemätaren pensionerat sig?? Eller är det nåt annat??? På verkstaden sa dom att ett vanligt fel även på chevrolet transport är att tanklocket är otätt och då kan inte det bygga upp ett tryck i tanken. Detta har jag aldrig hört talas om, är det så eller???? Att tanklocket varit för tätt så det blivit vacuum i tanken har jag varit med om på andra bilar, men aldrig tvärtom!!! :o
Skriv svar