Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Problem med centrallås Tahoe -99

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
keihin
Station Wagon

Problem med centrallås Tahoe -99

Har fått lite problem med centrallåset på Tahoe -99. "vanligt" centrallås som sköts med knapp på insidan, inga fjärrkontroller.
Började med att dubbeldörrarna bak inte låstes upp, satte nyckeln i låset och märkte att det gick betydligt trögare än förardörren. Sprutade ordentligt med PTFE låsolja i nyckelhålet, demonterade nedredelen av dörrsidan och skar upp ett kikhål i plasten. Hakade lös stången till själva elmotorn som ska öppna/stänga låset, nu gick det betydligt lättare! Sprutade ordentligt med låsolja även från insidan, petade lös damasken runt "kolvstången" på c-låsmotorn och smörjde med låsolja + siliconspray + wd-40... Testkörde låset på alla tre knapparna (framdörrar + bak), funkade fint så jag återmonterade och kände mig rätt nöjd som fixat det :)
Nu har det gått 2-3 dagar sen dess, vi har inte använt bilen, å nu så var det samma visa igen, den låste inte upp bakdörren. Gick dock BETYDLIGT lättare med nyckeln nu än förr, dock inte riktigt lika lätt som fram ändå.
Jag tänkte jag ger den några försök så kanske det "släpper", så jag tryckte på lås/lås upp några ggr...upptäckte då att den slutade låsa/låsa upp övriga dörrar också!!??! :cry:
Det klickar alltid både i dörrarna samt nåt som låter som ett relä mitt under instrumentpanelen, MEN låsknopparna rycker bara till/åker halvvägs.
Misstänkte dåligt med ström i batterierna men den startade hur lätt som helst och startmotorn lät inte trött.
Upptäckte också att om jag väntar en stund mellan tryckningarna blir det bättre.

Vad kan detta bero på?
Vart köper man billig c-låsmotor till bakluckan/dörren?

Tacksam för hjälp!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Problem med centrallås Tahoe -99

Hej!

Har du 2-dörr-modellen med bakdörrar till bagaget? :P Eller är det 4-dörrarn?

Bild lånad från Wiki, 2-dörrarn:

[bilder]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 2-door.jpg[/bilder]
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
keihin
Station Wagon

Den har 4 dörrar för människor å två dörrar för prylar, så egentligen är det väl en 6-dörrars? :)
tahoe2_l.jpg
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha okey :P Tänkte bara att jag skrev 2-dörrars för att inte skapa missförstånd :D

Sjukt snygg färg på bilen!

Modulen som styr centrallåset sitter bakom instrumentet, därav det klickar därifrån kanske =)

Kabelhärvan sitter vid förarsidan, nere vid fötterna till vänster, bakom plasten. Där ska det gå ett antal kablar som hör till centrallåset, 3 st tror jag. En kabel är röd/orange (jag ser inte så bra på mina bilder den exakta färgen). Den ska alltid ge 12 volt spänning, sedan ska en blå eller rosa kabel ge 12 volt vid spänning / eller upplåsning.

Om du inte får ut 12 volt här så är nog problemet vid modulen eller ev. relä bakom instrumentet där det klickar. Annars är nog problemet vid en låssolenoid, särskilt där bakom där det var segt att låsa/låsa upp från början, då tar det motstånd.

Tror det används samma låssolenoider till alla låsen:

http://www.ebay.com/itm/CHEVY-GMC-SUBUR ... a0&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
keihin
Station Wagon

Tacktack! :)

Va just ut å tog ner dörrsidan igen...slösade en hel del PTFE där inne igen...nu låser/låser den upp som om den vore ny igen.
Monterar inte dörrsidan denna gången, tänkte se om den fortfarande funkar imorgon :)

Tackar för länken! $40 känns ju bra mkt billigare än ca tusenlappen som jag sett på Hansen tror jag det var.
Jag har aldrig någonsin beställt nåt från e-bay eller annan sida "utomlands"...jag har dock ett PayPal-konto. Är det bara klicka "beställ", betala in slantarna och så får man hem prylarna för utsatt pris eller ska man räkna på typ moms, tull, atlantfrakt, mutor etc...?
Användarens profilbild
keihin
Station Wagon

Fenomenet att den stannade "halvvägs" kan nog kanske ha berott på att nån låsknopp stannat just halvvägs?? Sen så verkar den ju ha nån form av tidrelä för bakdörren OM man låser bilen på knappen där bak? Om man trycker på knappen å slänger igen dörren så dröjer det typ 20sek innan det klickar till...
Användarens profilbild
keihin
Station Wagon

Svarar mig själv, om inte annat så kanske detta svammel hjälper nån annan stackare någon gång i framtiden. Nu på morgoenn så låste den upp överallt utan tveksamheter.
Kör utan dörrsidan nån dag till så man kan fortsätta smörjandet, kanske kan det lösa situationen! :)

Receptet just nu är jag lagt ytterst lite Glidex-armaturfett på delar som "ligger an" mot varandra, samt rejäla duschar med PTFE-låsolja (inne på andra flaskan... :lol: ).
Bilen ska in på rostskyddsbehandling 2/4, hålrumssprutningen i denna bakdörr kan nog ses som lite överflödig ;)

Under tiden vi inväntar resultat här så kan vi ta en OT-fråga: Magnaflow eller Ferrita rostfritt avgassystem? Tänkte köpa en födelsedagspresent till mig å bilen 8-)
Skriv svar