Började med att dubbeldörrarna bak inte låstes upp, satte nyckeln i låset och märkte att det gick betydligt trögare än förardörren. Sprutade ordentligt med PTFE låsolja i nyckelhålet, demonterade nedredelen av dörrsidan och skar upp ett kikhål i plasten. Hakade lös stången till själva elmotorn som ska öppna/stänga låset, nu gick det betydligt lättare! Sprutade ordentligt med låsolja även från insidan, petade lös damasken runt "kolvstången" på c-låsmotorn och smörjde med låsolja + siliconspray + wd-40... Testkörde låset på alla tre knapparna (framdörrar + bak), funkade fint så jag återmonterade och kände mig rätt nöjd som fixat det
Nu har det gått 2-3 dagar sen dess, vi har inte använt bilen, å nu så var det samma visa igen, den låste inte upp bakdörren. Gick dock BETYDLIGT lättare med nyckeln nu än förr, dock inte riktigt lika lätt som fram ändå.
Jag tänkte jag ger den några försök så kanske det "släpper", så jag tryckte på lås/lås upp några ggr...upptäckte då att den slutade låsa/låsa upp övriga dörrar också!!??!
Det klickar alltid både i dörrarna samt nåt som låter som ett relä mitt under instrumentpanelen, MEN låsknopparna rycker bara till/åker halvvägs.
Misstänkte dåligt med ström i batterierna men den startade hur lätt som helst och startmotorn lät inte trött.
Upptäckte också att om jag väntar en stund mellan tryckningarna blir det bättre.
Vad kan detta bero på?
Vart köper man billig c-låsmotor till bakluckan/dörren?
Tacksam för hjälp!